Review kookboek: soep & Prei parmentier soep

Ik ben dol op soep. Eigenlijk komt dat voort uit 2 dingen. 1. Mijn zoektocht naar recepten om doordeweeks iets snels op tafel te zetten en 2. toch zoveel als mogelijk groenten te eten. Soep is daar de ideale combinatie van. En als het een dagje troosteloos weer is,  je baas snapt je niet, je die ene toffe broek echt niet meer past en je uren in de file hebt gestaan, soep vrolijkt je altijd weer flink op!

En daar was dan het boekje van Janneke Philippi. Ik zal het maar gelijk zeggen, dit is geen gesponsorde post, ik ben zelf gewoon zo idioot blij met het boekje! Het blijkt dat ik een enorme fan ben van haar receptenstijl. Naast dat ze klassiekers altijd fraai uitvoert weet ze zo om de paar recepten mij altijd te verrassen met een nieuw ingrediënt of een onbekende smaakcombinatie. Ik maakte uit dit boekje al 11 van de 50 recepten en still going strong! Dan kun je best goed beoordelen of het een fijn kookboek is of niet: het is een aanrader.

Prei parmentier soep / Homecooking dept.

Het kookboek Soep

Het boekje, ik blijf maar boekje zeggen want het heeft zo een handzaam formaat, is mooi ingebonden en maar helaas geen leeslint! (meer kritiek kan ik niet verzinnen). Daar komen we wel overheen, post-it’s plakken en opgelost. De recepten zijn opgedeeld per seizoen. Je weet hoe gek ik daar op ben. Ze omvatten werkelijk elke keuken die je kunt bedenken van Frans tot Aziatisch.

En bij veel soepen geeft Janneke ook nog een leuk extra recept om er bij te kunnen maken zoals broodjes, soesjes, grissini’s, tortellini’s etc. Er staan 2 basis bouillon recepten in en 12 soep recepten die altijd kunnen ongeacht het seizoen. Nog niet overtuigd? Het heeft een prachtige vormgeving, ik ben natuurlijk dol op mooie foto’s en daar heeft dit boek geen gebrek aan. Bij elk recept staat een een heldere uitleg hoe je de soep kunt maken. En of je nou beginner bent of vaak in de keuken staat, het is gewoon zo handig om in je boekenkast te hebben.

Prei parmentier soep / Homecooking dept

Mini interview met Janneke Philippi

Janneke maakte dit boekje samen met haar man Serge. Ze wonen in Limburg met hun tweeling. Zij schrijft de recepten en doet de styling, hij maakt de foto’s en zorgt voor een mooie vormgeving. Janneke maakt ook veel recepten voor Delicious magazine en schreef al 4 andere leuke kookboeken waaronder: Mijn favoriete desserts, Appeltaart en Lunch. Het boek Soep is het eerste boek in de serie “Bij Janneke thuis”. Janneke verteld me dat dit boekje al zo goed verkocht is, na een maand kwam er al een herdruk. En ook heel leuk: hij wordt vertaald naar het Duits. In het najaar komt er een tweede boekje uit in deze serie: Pasta! (Ik: JOEHOE!!) Ik stelde haar 8 vragen over het maken van dit kookboekje, hoe ze recepten schrijft en Janneke geeft ook leuke stylingtips!

8 vragen aan Janneke de schrijfster van het kookboek Soep

1. Hoe ben je eigenlijk recept schrijfster en foodstyliste geworden en hoelang doe je dat al?

Het is alweer 10 jaar geleden dat ik voor de redactie van Allerhande freelance begon met het ontwikkelen van recepten. Van Allerhande rolde ik in de kookboeken voor AH en daarna alle andere leuke dingen die we de afgelopen jaren voor onze opdrachtgevers hebben mogen doen.

2. Hoe bedenk jij een nieuw recept – wat zijn jouw inspiratiebronnen?

Het vertrekpunt van een recept zijn de wensen/richtlijnen van een opdrachtgever, meestal samengevat in een briefing. Daarna laat ik me inspireren door de seizoenen, het gemak, de doelgroep etc. Mijn doel is altijd een heerlijk recept maken, wat mensen nog vaak opnieuw willen maken. Een nieuwe favoriet voor je kookrepertoire zeg maar!

Prei parmentier soep / Homecooking dep

3. Hoe zou je jouw stijl van koken/recepten kunnen omschrijven?

Ik houd van recepten met een niet te lange ingrediëntenlijst, toegankelijke ingrediënten (of in ieder geval een tip waar te kopen), beknopte en duidelijke bereidingstekst en recepten die binnen een halfuurtje op tafel kunnen staan. Stoven, marineren, desserts en taarten vragen natuurlijk meer tijd… maar zijn die tijd dubbel waard!

4. Welke keuken vind je het leukste om te koken en waarom?

Mediterraan staat bij mij met stip op 1. Veel groenten in combinatie met vlees of vis, daar houd ik van. En pasta! Verder ben ik een enorme fan van klassiekers, uit welke keuken dan ook. En de Belgische keuken niet te vergeten. Stoofvlees met friet, garnalenkroketjes, een videeke (moest het zelf even opzoeken maar: videeke is een pasteitje in het Vlaamsch), filet americain in een brasserie in Brussel, dikke bouletten in tomatensaus… hmmm!

5. Welk gerecht is bij jullie thuis de grote favoriet?

Dat is ongetwijfeld pasta! Ons 2e kookboek in de nieuwe serie “Bij Janneke thuis” die we vorig jaar zijn gestart is dan ook Pasta, gnocchi en risotto. In deze serie delen we de recepten van de gerechten die bij ons thuis op tafel komen. Die vraag kreeg ik namelijk steeds vaker.

6. Je doet dit werk samen met je man, ik vraag me af hoe een werkdag van jullie er uit ziet..

Die begint met koffie en het lezen en afhandelen van de inbox. Daarna ga ik de keuken in om de gerechten voor de shoot voor te bereiden. Na de fotografie is het opruimen, voorstellen en recepten schrijven, beeldbewerkingen, inkopen voor de volgende dag etc etc. Naast gezamenlijk opdrachten hebben we ook ieder eigen opdrachten voor alleen vormgeving of receptuurontwikkeling. Ook doe ik zo nu en dan productwikkeling bij opdrachtgevers op lokatie. Dat zit allemaal in een strakke planning, waaraan we ons allebei goed moeten houden.. ha ha ha!

7. Wat vind je nu nog (na al die jaren) moeilijk om te stylen?

IJs vraagt altijd een goede voorbereiding, omdat het weinig geduld heeft (het ijs dan). Je hebt weinig tijd voor een ander doekje, bordje of wat dan ook. Maar ijs is tegelijk ook enorm dankbaar omdat het er zo heerlijk kan uitzien. Dat is namelijk wel wat we willen: elk gerecht zo lekker laten ogen dat je er meteen zin in hebt. Als je daarna de korte ingrediëntenlijst en de beknopte bereidingstekst ziet, wil je hopelijk meteen aan de slag.

8. Heb je een paar leuke en simpele styling tips?

Stylingideeën ontstaan bij mij meestal al bij het testen. Dat is echt een van de belangrijkste fasen in het hele proces. Tijdens het testen kun je dingen uitproberen, qua smaak en tijd maar zeker ook wat betreft styling. En ja, soms is 1 of 2 keer testen niet voldoende en test ik 3, 4 of 5 keer hetzelfde gerecht.

9. En concreet nog wat extra tips:

– snijd de ingrediënten eens anders, dat geeft vaak meteen een verrassend resultaat

– verse, knapperig bereide groenten vind ik echte eyecatchers

– en vooral met aandacht en geduld koken, het kookproces goed in de gaten houden en volgen hoe een gerecht zich ontwikkelt en wanneer het op z’n best is voor de fotografie

Soep maken

Uit het kookboek maakte ik deze prei parmentier soep. Daar draai ik mijn hand niet voor om en jij ook niet, want het klopt wat Janneke zegt korte bereidingstijd en weinig ingrediënten. Het is een perfecte soep voor doordeweeks met lekker veel prei. En natuurlijk kan hij ook prima op een etentje, de naam klinkt al goed: Prei parmentier, dat kun je jouw gasten prima voorschotelen! Zeker in een Frans bistro menu! Een parmentier is overigens een fijne pureesoep met aardappel. Klassiek wordt hij met prei gemaakt, maar Janneke maakt hem ook wel eens met witlof, groene asperges of kervel. Wil je dit Soep Boekje ook wel in je boekenkast? Kijk dan hier: Soep – Janneke Philippi.

Uit dit kookboek maakte ik al eerder de sla soep met zalmsoesjes

En in het Bisto thema plaatste ik eerder het recept voor asperge salade met crunchy topping & saffraan dressing

Recept voor Prei parmentier soep

Ingrediënten (voor 4 personen)

150 gram roomboter (op kamertemperatuur)

1 ui, gesnipperd

400 gram prei, in ringen gesneden, en wat extra om mee te garneren (deze in super dunne ringetjes gesneden)

500 gram kruimige aardappels, geschild en in blokjes gesneden

1 teen knoflook

100 gram roquefort (op kamertemperatuur)

3 eetl fijngehakte peterselie

1,5 liter groentebouillon

200 ml crème fraiche

brood voor erbij

Werkwijze

1. Smelt 50 gram boter in een soeppan. Fruit de ui 1 minuut. Schep de prei en aardappel erdoor en smoor 20 minuten zachtjes zonder de ingrediënten te laten verkleuren.

2. Maak het smeersel. Pers de knoflook uit in een kom en prak met een vork de roquefort, de peterselie en de rest van de zachte boter. Voeg zout naar smaak toe.

3. Schenk de bouillon bij het aardappel en prei mengsel en breng aan de kook. Laat 10 minuutjes zachtjes koken. Pureer dan de groenten met een staafmixer.

4. Roer de crème fraiche glad met een flinke scheut soep. Roer de crème fraiche door de soep en garneer eventueel met wat super fijngesneden preiringen. Serveer er brood bij met de roquefort kruiden boter.

Bereiden: 40 minuten

Misschien vind je deze ook leuk:

Kip met voorjaarsgroenten / Homecooking dept.  Mini tarte tatin PNG  IMG_7829